Entreprenören av det rätta virket

(ÖP:S utsände i Borglunda hösten 1958)

Storföretagare i Borglunda som börjat från början

Ett par grova och kraftiga arbetshänder, ett väderbitet, fårat ansikte med en Alex vid en paus i timmersågning lugn och säker blick ur ett par vänliga ögon skvallrar om att Alex Jacobsson är en person som inte levt enbart sötebrödsdagar i sitt liv, där det gällt att likt en skeppare med säker hand föra sin skuta i land. Ett målmedvetet och hårt arbete och återigen arbete, energi och ansvar har också varit den elementära orsaken till framgången hos den välkände storföretagaren i Höglunda. Alex Jacobsson är en man som fått börja från början. Startkapitalet utgjordes av två tomma, men arbetsvilliga händer, som för många år sedan höll i en vanlig spade på ett vägbygge mellan Albacken och Bräcke. Det var år 1926.
 
En dag ställdes spaden definitivt åt sidan och Jacobsson sade till sina arbetskamrater att nu var han trött på skogsarbetet vintertid och vägjobbet sommartid. Han skulle försöka med något annat. Han var besluten att köpa sig en lastbil och bli egen företagare. Beslut och handling har alltid varit ett hos Jacobsson och på våren året därpå var beslutet förverkligat, han var ägare till en lastbil om 26 hkr med 4-cylindrig motor. I dag är han ägare till en maskinpark omfattande 6 stora Caterpillar-traktorer, varav en s.k. D8 om 24 ton, tre väghyvlar, två krossverk, fem egna lastbilar, sju kompressorer, samt tre lasttraktorer, varav två för lastning av krossverken. Vidare har han anskaffat en s.k. bärlagersorterare för uthyrning till vägförvaltningen. Företaget omfattar även en egen verkstad för service och reparationer av maskinerna, dessutom tre personbilar, som går i daglig servicetjänst. 10 baracker utgör flyttbara bostäder till en manskapsstyrka på 40-50 man, de flesta anställda på bilar och vägmaskiner ute på skilda arbetsområden där vägbyggnad m.m. pågår.
 
Hr Jacobsson berättar att under den första tiden som åkare gjorde han transporter med trävaror, byggnadsvaror o.s.v. samt började att utföra träkolstransporter från den s.k. Gnagarhöjden i trakten av Sittsjön och fram till Dockmyrs station, senare även till Kälarne. Vägarna var ofta i uruselt skick och det inträffade att han fick bära varorna eller lasten över något oframkomligt ställe innan transporten kunde fortsätta med bilen! Jacobsson arbetade under den här tiden själv som en maskin - ibland körde han dygnet runt. 1929 köptes ytterligare en lastbil och 1947 anskaffades två stora traktorer. Han började då med vägbyggnad åt Wifsta Warfs AB i närheten av Dockmyr och därmed togs första klivet in i den verksamhet, som under årens lopp har nått en gigantisk utveckling. De mest skilda arbetsprojekt, ofta av stora dimensioner, har anförtrotts Alex Jacobsson.
 

Här bryter han Sveriges längsta skogsbilväg

Alex var det stora namnet för Nilsson Maskin ABEn sträcka på 54 kilometer mellan Halån och Köttsjön med en grenväg till Krokvåg. Projektet går löst på 1 1/2 miljon och vägen beräknas stå klar för invigning hösten 1960. In genom ett väldigt skogsområde, som äges av bolag och enskilda morrar de väldiga traktorerna och lämnar efter sig kilometer på kilometer av grovbruten skogsbilväg. -Här existerar endast vildmark och skogen gömmer både björn och älg, säger hr Jacobsson. Visserligen har ännu ingen sett någon björn, men däremot ett flertal färska spår, där vägen går fram. Jag har själv med egna ögon kunnat konstatera detta. Även vistelse efter bävrar har här påträffats. Ingenting betraktas som outförbart av den alltid upptagne, men orubbligt lugne företagschefen i Borglunda, som med sina 59 år på nacken förvisso har ungdomsåren en bit bakom sig. Med åren har han tillvunnit sig ett grundmurat förtroende inte bara hos anställda och uppdragsgivare utan lika mycket hos var och en som lärt känna honom som den enkla och flärdfria människa han är. 
 
Ingen uppgift är för svår!
Som ett exempel på hans oförskräckta förmåga att gå iland med komplicerade och svåra uppgifter var bedriften att förflytta ett stort bostadshus en sträcka av 6 km. efter allmänna vägen från Koviken och upp till Borglunda. Inom loppet av två timmar efter vidtagna förberedelser stod huset på sin nya plats! Vägen hölls under tiden avspärrad för all trafik, medan en 16-tons traktor drog huset på en jättesläpa, konstruerad av stockar. Telefon- och kraftledningar måste monteras ner på flera avsnitt efter sträckan, där passagen för huset blev för trång. Sex kraftverk berördes av det strömavbrott, som blev följden av denna unika transport och måste företa flytta av sin el-leverans.

Det är sällan en människa i Jacobssons ställning får tillfälle att koppla av. Han är knappast riktigt ledig ens på julafton. Men när tillfälle ges glömmer han sina maskiner och återfinns vid något kärt fiskevatten. Eller också smalfilmar han- en hobby han första gången började ägna sig åt under en resa i USA 1957. Många av hans filminspelningar behandlar vägbyggnad och väginvigningar från skilda arbetsplatser, resor m.m. I januari 1957 gjorde J. tillsammans med 42 andra företagare en resa till USA. Det var under denna upplevelserika resa till olika städer i USA, som Jacobsson debuterade som smalfilmare. Filmerna av vägbyggnader och väginvigningar utgör dokumentariska bildsvep från verksamheten, samtidigt som de ger andra minnesvärda glimtar.  (Elly Höglund har hjälpt till med att renskriva tidningsurklippet som knappt var läsbart)